Skip to main content

Säg hej till Izabelle Kleinau och Ludvig Linder

Stockholm, maj 2021

Två av våra nyaste ledare inom digitalisering

Vi passade på att ställa några frågor till Izabelle och Ludvig om hur de upplevt sin digitala onboarding, hur man lyckas lära känna kollegor på distans och vilka projekt de är engagerade i just nu.

Kul att ha er ombord! Vilka är ni?

Izabelle: – Tack, det känns fantastiskt! Jag är från Uppsala och bor tillsammans med min sambo och mina två hundar. Jag har stort engagemang för fastighetsbranschens nya roll i vår digitala tid och lyfter gärna blicken mot den urbaniserade efterfrågan av tjänster i såväl infrastruktur som för kommersiella fastigheter. Jag håller gärna i egna projekt och pysslar en del i hemmet. Nu kan jag bocka av listan med att ha byggt ett kök! Detta varvar jag med någon runda på golfbanan eller en sväng i pisten.

Ludvig: – Kul att vara ombord! Jag är en norrlänning som tagit vägen till Stockholm via Småland där jag bott med min flickvän de senaste åren. Som en teknikintresserad person drivs jag av innovationer och effektiviseringar inom informationshantering för samhällsbyggnad på arbetet. På fritiden åker jag gärna skateboard eller simmar.

Izabelle, du har tidigare arbetat som projektör på ett arkitektkontor, men hos oss kommer du som digitaliseringsledare att fokusera på BIM-samordning och digitalisering av projekt. Vad innebär det och varför tycker du att det är så intressant?

– Jag lever i vad mitt jobb innebär, i teknologins tid där det ena behovet föder det andra. Det tar aldrig slut på hur roligt man kan ha med att utveckla fördelar och effektivitet under samma trygga tak! Med inspiration från min tidigare roll, ser jag fram emot att vidareutveckla såväl nya som befintliga fastigheter, där byggnaden omfattas av hårdvaran och där mjukvaran får ta plats efter form och behov. De urbanistiska behoven speglar även sättet jag vill arbeta på, att skräddarsy kostymen efter önskad design. Precis så tillämpar Plan B sin BIM-samordning för att uppfylla samtliga aktörers krav, kvalitet och mål. Nu när pandemin medfört förändrade krav, upplever nog fler av oss att vi tar oss an, anpassar och utmanar våra sätt att arbeta än mer.

Ludvig, du har arbetat som projektör inom konstruktion tidigare, samtidigt som du studerade en master i Produktutveckling med inriktning Sustainable Building Information Management (BIM). Vad tar du med dig från dessa erfarenheter och hur kommer det att lyfta dig i din roll som digitaliseringsledare?

– Från min tidigare roll som projektör har jag bland annat insett vikten av att ha tydligt utformade tillvägagångssätt för att implementera nya arbetsmetoder eller för att kvalitetssäkra leveranser och effektiva processer. Det kan exempelvis handla om att ha tydliga styrdokument för data- och informationshantering, vilket jag tar med mig i min roll som digitaliseringsledare.

Ni började samtidigt här på Plan B, hur har er första tid varit?

Izabelle: – Inspirerande och oerhört kreativ! Ett varmt välkomnande med en omsorgsfullt planerad onboarding! Tillsammans med Ludvig har jag verkligen upplevt en gemenskap av att vara en del av ett fantastiskt team. Jag är tacksam över att tekniken varit så utvecklad som den är, så att vi på bästa sätt trots pandemin kunnat skapa relationer utan problem med såväl kollegor som kunder.

Ludvig: – Oerhört trivsam, sammanfattningsvis! Jag har trots hemma-stationerat arbete lärt känna alla trevliga kollegor och börjat bygga vänskaper. Det gick snabbt att komma in i projekt där jag både fått användning från mina tidigare erfarenheter, men också hunnit lära mig en massa nya spännande saker.

Hur fungerade introduktionen som ni fick tillsammans, trots arbete på olika orter?

Izabelle: – Det har varit grymt att få introduktionen ihop med Ludvig där vi har kunnat dela erfarenheter i utbildning och projekt tillsammans. Med hänsyn till rådande situation ser jag att den digitala vardagen skapat bättre förutsättningar till ett mer planerat och strukturerat arbete som effektiviserat vårt samarbete. Inte minst gav de stora projekten som jag kom in i en möjlighet att lära känna min roll snabbt med fantastisk handledning av kollegor. En drömstart om du frågar mig!

Ludvig: – Izabelle och jag har haft en nära, kontinuerlig kontakt och det har varit positivt att vara två i processen som ny på en arbetsplats. Det har underlättat, helt enkelt! Med tanke på att vi alla jobbat hemifrån den senaste tiden, känns det som att betydelsen av den geografiska aspekten minskar allt mer. Något jag tror vi har lärt oss av och kan ta med oss, när vi väl är tillbaka på kontoren.

Kan du berätta om något projekt du är engagerad i, Ludvig?

– Jag jobbar med utbyggnaden av Tvärbanan mot Kista, som håller på att byggas ut åtta kilometer från Norra Ulvsunda, förbi Bromma och Kista och ut till Helenelund. Utöver ny spårdragning innefattar det tio nya hållplatser. Jag kom nyligen in i programmet som del i det centrala programstödet datasamordning, där vi är en grupp som hanterar BIM- CAD- och datarelaterade frågor i de olika delprojekten av programmet. Det är oerhört roligt att få arbeta med datasamordning här på grund av programmets omfattning. Det är stora informationsmängder som ska hanteras av olika parter och faser i alla delprojekt som löper genom de tre kommunerna Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna.

Du då, Izabelle, vilket projekt är du involverad i för närvarande och hur fungerar det?

– Jag har tagit över ansvaret för den digitala ärendehanteringen i flera stora projekt på Arlanda, där jag tydligt ser nyttan med att arbeta digitalt med beslut och kommunikation. Jag ser främst att projekten får en tryggare hantering av frågor och svar, men framför allt att projekten har möjlighet att fatta välgrundade beslut under en mer effektiv tid. Att arbeta transparent i vår kommunikation reducerar risker och förseningar och där tydligheten skapar en stabil arbetsprocess.

Ni låter taggade på era nya uppdrag! Vad ser ni mer fram emot under det kommande året?

Izabelle: – Med förhoppning om att det inte är så långt kvar av pandemin, ser jag fram emot att få komma in på kontoret och ut till kund igen. Att kunna träffas och arbeta ihop med kollegorna eller ute på etableringen skapar såklart en inspirerande yta att arbeta utifrån. Framför allt så ser jag fram emot att fortsätta utvecklas tillsammans med Plan B och att kunna bidra till kunders digitala målsättningar.

Ludvig: – Hur väl det än må fungera att arbeta hemifrån, ser jag ändå väldigt mycket fram emot att få komma tillbaka till kontoret för att få träffa alla kollegor och projektmedlemmar i person. Jag ser också fram emot att ta nya tekniska kliv framåt tillsammans med våra kunder för att effektivisera processer och dra nytta av all den data som vi producerar och den information vi kommunicerar.

 

Är du, likt Izabelle och Ludvig, nyfiken på att anta nya utmaningar inom Plan B? Vi är alltid intresserade av fler kollegor som vill vara med och katalysera utvecklingsprojekt i samhällsbyggnadssektorn! Ta kontakt med någon av våra regionchefer i Stockholm, Göteborg eller Uppsala om du vill få reda på mer och skicka in ditt cv!