Hos Verksamhetsstöd och service samlas viktiga kompetenser som ser till att vård och andra verksamheter inom Region Jönköpings län får det stöd och den service de behöver för att fungera i sina livsviktiga uppdrag. Foto: Region Jönköpings län.
Att tillvarata digitaliseringens möjligheter
Hur bygger man en innovativ kultur och tar vara på digitaliseringens möjligheter som ledare? Det var utgångspunkten när verksamhetsområdet Verksamhetsstöd & Service (VOS) på Region Jönköpings län kontaktade Plan B.
VOS är en stödverksamhet med runt 1000 medarbetare inom Region Jönköpings Län med uppdrag att tillhandahålla stöd och service till hela Region Jönköpings lön. En central fråga är: Hur kan digitalisering och ny teknik bidra till att ge ännu bättre service till verksamhetens kunder och länets invånare?
Ledningsgruppen inom VOS hade behov av att identifiera, definiera och värdera möjliga digitaliseringsinitiativ. Målet var att skapa en gemensam handlingsplan där alla verksamheter som ingår i VOS representeras. Fokus var att värdera och prioritera gemensamma initiativ som skapar bästa helhetsnytta för kunder och länsinvånare.
Inspirationsdag om att leda i en digital omställning
VOS ledningsgrupp innefattar verksamhetschefer från elva olika områden, exempelvis logistik, måltidsservice och fastighetsförvaltning. Ett stort fokus låg därför på digitalt ledarskap.
Under en heldag med 25 deltagare, där ledningen samt ledningsstödet deltog, ledde Plan B en workshop med mål att skapa engagemang, samsyn och en stabil grund för att driva digitaliseringsresan framåt i respektive verksamhet.
Dagen var uppdelad i tre block: 1) Digital ledning och förändringsledning, 2) Digital innovation samt 3) Handlingsplan och nästa steg. Korta inspirationspass varvades med praktiska övningar och genomgång av verktyg. Deltagarna fick konkreta tips och exempel kring hur tekniker som AI, stora språkmodeller (LLM), IoT, RPA (Robotic Process Automation) och Big Data kan användas i den egna vardagen – oavsett teknisk bakgrund.
Plan B guidade deltagarna genom ett beprövat ramverk som säkerställer att behov identifieras, värderas och prioriteras. Deltagarna fick vara med i övningar som de sedan fick mallar till så att de kan utföra samma övningar inom sina verksamheter.
Resultaten från övningarna blev underlag till handlingsplanen, vilket betyder att den helt och hållet utgår ifrån verksamhetens egna behov och förutsättningar.
Charlotte Bruun
Så här tyckte deltagarna
”Genom inspirerande diskussioner, konkreta case och praktiska övningar har vi inom ledningsgrupp och ledningsstöd för Verksamhetsstöd & service (VOS) lagt grunden för vår digitala transformationsresa.”
Charlotte Bruun, Utvecklingschef Verksamhetsstöd och Service, Region Jönköpings Län
Några insikter från dagens anonyma utvärderingar:
”Ramverket är ett bra verktyg att bena ner, konkretisera, prioritera och komma vidare.”
”Bra och tydligt verktyg för att visualisera problem och möjligheter.”
”Bra med verktyg som åskådliggör och hjälper i arbetet.”
”Ett bra systematiskt ramverk.”
Länkar för dig som vill läsa mer
Vill du veta mer?
”Digital transformation kan låta komplext, men handlar mångt om mycket om att vilja förbättra både interna processer och arbetssätt för att leverera mest nytta till slutanvändaren. En vilja som var mycket tydlig i våra möten med Region Jönköpings Läns VOS-team.”